چگونه تمرینات را تنظیم کنیم
فوتبال
اصول آموزش
تعريف موقعيت و شرايط :
قبل از هر چيز بهتر است بدانيم «تأثير داشتن» چيست؟ تأثير داشتن، لفظي است که معناي گوناگوني را شامل مي شود. همانگونه که در شکل مي بينيد، نمايش در بازي فوتبال بدين معناست که آمادگي فيزيکي بازيکن و مهارتهاي ورزشي او که در فوتبال مورد نياز است، بکار برده شود. آمادگي فيزيکي بهتر و مهارتهاي ورزشي بالاتر باعث ايجاد نمايش مطلوبتر خواهد شد.
نتيجتاً گسترش دادن و اجرا نمودن توانايي هاي پتانسيل بازيکنان، هدف و مقصود کسب شرايط مطلوبتر است و عملاٌ نيازمند متدها و روشهاي آموزشي، برنامه ريزي و مديريت است و بدين طريق توانائيهاي پتانسيل فردي را گسترش داده و سبب مي شود تا هر چه بهتر آن را در بازي فوتبال پياده نمايند.
شکل 2 ، وظيفه و مسئوليت در موقعيتها و چگونگي حصول آن را نمايش مي دهد. ابتدا شما شرايط دلخواه را با توجه به شرايط فعلي پايه ريزي مي نماييد. شرايط دلخواه، موقعيت بازيکن در آينده مي باشد که مي بايست با توجه به شرايط فعلي وي و يا مراحل آن تا به امروز در نظر گرفته شود. در اينگونه مواقع تفاوتهاي بين شرايط فعلي و نوع دلخواه آن وجود دارد. از اين تفاوتها تحت عنوان «فاصله» ياد مي کنيم. اين فاصله مي بايست توسط امور ديگري حذف گردد. بنابراين :
1 – شرايط فعلي
2 – شرايط دلخواه
3 – فاصله
4 – زمان ، چهار فاکتوردر تأثير گذاري هستند.
شکل زير چرخه فصول تمرين و آموزش را در طول سال نشان مي دهد . در اکثر اوقات فصول تمرين در طول دوره سال خواهد چرخيد. مسابقات ليک و تورنمنت ها در طول فصل پايه ريزي مي شود. مربيان مي بايست بازيکنان خود را در طول دوره پيش از فصل براي رقابتهاي دوره آماده نمايند.
شکل شماره 4، اشاره دارد که چگونه مي توان برنامه ريزي براي موقعيتها و شرايط آينده نمود. به منظور پايه ريزي اين امر، توصيه مي کنم که برنامه روزانه ، هفتگي ، فصلي و سالانه داشته باشيد.
مراحل انجام کار:
1 – پايه ريزي و تشکيل سازمان و اجزاي مربوطه
2 – آموزش
3 – برنامه ريزي
4 – تکميل کردن و اجرا نمودن
5 – نگهداري و ثبت
6 – تفسير و ارزيابي نتايج
7 – دستورالعمل
اولين مرحله اي که مي بايست صورت پذيرد، پايه ريزي و تشکيل اجزاي امور شامل مربي تيم، مربي بدنسازي، تمرين دهنده، فيزيوتراپيست و پزشک و مسئول تدارکات براي نمونه است.
در دومين مرحله شما مي بايست درباره معاني و روشهاي آموزش موقعيت از جنبه هاي پزشکي و علمي به بازيکنان توضيح دهيد. مرحله سوم برنامه ريزي است، مي بايست به طور هفتگيَ، فصلي و سالانه برنامه آموزشي خود را به منظور تشکيل يک آموزش سازمان يافته طرح ريزي نمائيد. در مرحله چهارم مي توانيد آن را اجرا نمائيد. يادداشت وگزارش براي اجراي مديريت در تمرينات و ثبت تاثير و کارآيي تمرينات براي يک بازيکن بسيار مهم است. مرحله بعدي ارزيابي نتايج آموزش است. بهبود زمان و کيفيت مي بايست در هنگام بيان نتايج در نظر گرفته شود.
مرحله نهايي بسيار مهم است . زيرا تمرينات را بسيار تأثيرگذارتر مي نمايد. بعد از ارزيابي نتايج، تمرينات مي بايست تغيير داده شده يا بر پايه اطلاعات بدست آمده دوباره طرح ريزي گردد.